Wednesday, March 29, 2017

Toitumisharjumustest meie kodus

Ma kolasin blog.tr.ee-s ning leidsin ühe postituse, kus blogija kirjutab nende pere toitumisharjumustest. Rott nagu ma olen (1996 a väljalase) võtsin postituse lõpust küsimused ja vastan nüüd neile meie leibkonna kohta.

Kas teie peres jälgitakse taldrikureeglit?

Ma ütlen päris ausalt, et ma pole kunagi viitsinud endale selgeks teha, mida täpselt kujutab endast taldrikureegel. Mulle on vaid meelde jäänud, et pool taldrikust peaks olema salat ning seda ma oma taldriku puhul enamasti ka järgin ning kuna mina serveerin toidu, siis järgib seda ka härra. :D Aga ma ei pane poolt taldrikut täis salatit vaid seetõttu, et nii peab, vaid mulle maitseb igasugune värske kraam rohkem kui liha.

Ma nüüd selle postituse tarbeks googeldasin taldrikureeglit ning kopeerin teile toitumine.ee lehelt, mis ma leidsin.

Taldrikureegel on hea abivahend mitmekesise lõuna- või õhtusöögi praetaldriku kokkupanemiseks. Taldrikureeglit järgides võid olla kindel, et erinevate toitude osakaal toidukorras on õige. Jälgi kindlasti ka seda, et taldrikul oleks alati vähemalt viit värvi toitu.

Taldrikureegel:


  • erinevad salatid või kuumtöödeldud köögiviljad peaksid moodustama koguseliselt pool taldrikust;
  • põhitoit, nagu kala, kana või (linnu)liha võiks moodustada umbes veerandi;
  • lisand, näiteks riis, kartul, tatar, makaronid vms ülejäänud veerandi.

Kui tegemist on segatoiduga, nt risoto, lasanje või vormiroog, siis peaks segutoit moodustama pool ja salatid-köögiviljad samuti pool taldrikust. Taldrikureegli võttis esimest korda Eestis kasutusele Eesti Südameliit 2000. aastal. 




Niisiis, mis ma seda teades oskan öelda enda toidu kohta. Võtan appi eelmine nädal tehtud toidupildi. 


Kuna ma ise tol päeval liha ei söönud, siis võtan näiteks härra taldriku (vasakpoolne).
Tegelikult kui ma seda praegu vaatan, siis mõtlen, et see on halb pilt, kuna pole eriti hästi näha. Näiteks märkamatuks jäävad köögiviljad (porgand ja herned, minu pildil paremini näha), mis peidavad end kana ja kartuli vahel. Seda teades ma julgen öelda küll, et "salatid ja kuumtöödeldud köögiviljad" moodustavad poole taldrikust. Ja ülejäänud poolt jagavad muna-küüslaugukaste, kartul ja kana. Kas mahub reeglisse?

Arvestades, et ma enamus toite serveerin umbes nii, siis ma julgen väita, et jah, meie peres järgitakse taldrikureeglit, isegi, kui ma päris täpselt ei teadnud, mis see endast kujutab. :D

Kas toidu kõrval on kaste?

Minul peab olema toidu kõrval midagi, mille sisse toitu "kasta". Eelmisel pildil oli selleks hapukoore ja majoneesiga tehtud paksem kaste ja lisaks panin endale lihaleent (palun andestage, kui valesti kirjutasin, issand, ma vihkan selle sõna käänamist!!!). Tavaliselt kui teen liha, siis lähebki lihaleem kastmena arvesse.

Kas salat on koore või õliga?

Mulle meeldib rohkem koorega, näiteks mulle meeldib väga teha erinevaid variante külmast kastmest. Siin olen ma neid nüüd vähem teinud, kuna mulle ei meeldi hapukoore valik Soomes. Siin on valida, kas väga vedel või väga paks. Kui ma teen neid nn õlisalateid, siis ma pean tunnistama, et ma ei panegi siis midagi. Ma võiks samahästi lihtsalt erinevaid asju toidu kõrvale tükeldada, kuid ma teen selle eelnevalt ära kuskile suure kausi sisse ja segan läbi. Nagu salat, ainult et ilma õli ja maitseaineteta. Mulle meeldib kõige rohkem nii. Tunnistan piinlikkusega :)

Kas leib käib toidu kõrvale?

Leib käib supi kõrvale, supp on toit, seega jah. Aga ainult supi kõrvale, mujale see ei sobi mu meelest.

Kunagi ma näiteks ei söönudki üldse leiba toidu kõrvale. Kunagi ma ei mäleta, kas põhikoolis või gümnaasiumis ma sain klassiõelt kombe supi kõrvale leiba süüa ja nüüd ma nii teengi.

Kas jook käib toidu kõrvale? Kui jah, siis milline?

Enamasti käib. Ma olen kuulnud, et ei ole soovitatav toidu kõrvale juua, vaid peale söömist, aga ma olen rebel ja joon ikkagi. Ma ei tea, minu arvates see aitab kõhtu täita.

Muidu ma jooks vett, aga siin ma pole lihtsalt kraanivett joonud, mulle ei maitse see niisama. Eestis mulle maitses kraanivesi väga, see oli üks parimatest jookidest. Siin ma joongi kas mahla või limonaadi (Sodastream). Palun ärge maha lööge, ma tean, kui ebatervislik see on, kuid vedelikku ju peab tarbima. Mõnikord ma siiski teesklen, et olen tervislik ja joon gaseeritud kraanivett. :D


Küsimused pärit siit!



No comments:

Post a Comment